Senin, 22 November 2010

aku dah kawin sekarang oleh: Tuah Mohd Bakheet

Aku dah kawin sekarang. istrii aku memang sangat baik . Tapi dia tidak seperti yang aku harapkan masa kami belum menikah dulu. Masa belom kawin, aku lihat dia memang seseorang yang pendiam, jarang sekali bicara dengan laki-laki. aku suka cara dia. jadi memang susah juga aku jika coba tegur dia waktu itu.. segan sekali. Memang begitu lah kalau aku tegur. Tapi aku suka dia seperti itu, jadi tidak ada lah cemburu sebab dia jarang bergaul dengan laki-laki..

Cantik? Memang lah, kalu tak aku mau lah aku jadikan istri. Haha. Cantik kalau menurut aku. ada orang lain yang coba usaha juga mendapatkan dia. tapi sory y ga dilayani. Haha. Memangnya pasar. akhirnya aku yang dapat, memang rasa bangga sekali. hehe..
OOps lupa lak aku kasih tau namanya. Nama panggilan dia Ara. Nama betulnya dirahasiakan.  Hoho..

Aku usaha cara yang baik lah, pergi menjumpai bapak dia dluu. gentlemen beb! perbincangan lembut dengan bapak dia. Err, bapak dia nama Marzuki.. Bapak dia ini punya jenis suara berat dan nada tinngi.. Pergh, memang kena kutuk kau2 la gua. Sebabnya, bila dia tanya kenal tidak dengan anaknya? aku tak bayak bicara. Bapak dia tanya lagi, kenapa mau menikahi anak saya? aku bilang senang dengan anaknya. kenapa senang? aku bilang tak tahu.. Habis kalu tak dapat anak dia? Bapak dia bersuara lagi, “kau ini, bagaimana kok mau menikah dengan orang yang tak kau kenal? aku jawab, setelah kawin lah saya akan lebih mengenal dia pakcik.. setelah itu bapak dia diam.

waktu itu aku ras langsung ngedown. Bapak dia sepertinya menolak mentah-mentah permintaan aku.. Ke dia saja aku ingin uji kehebatan cinta aku?? Huhu.. waktu itu aku dah terpikir akan usaha calon lain je. Aku memang ade lagi seorang yang aku suke. Haa yang ni gua memang suka sekali. Yang ni pula nama dia Ika. aku memang serasi lah dengan cewek  ni. Haha.. Tapi akhirnya malah orang lain yang aku pinang.

Hari keputusan lamaran aku akhirnya tiba. Keputusannya.. jeng3.. tak seperti yang aku sangka. Haha. jika Aku ingat kena tolak, akhirnya family dia terima. Warghh happy gia. Alhamdulillah. So, memang sudah lah tak ade jodoh aku dengan Ika. waktu aku beri tahu Ika aku akan kawin, dia trima saja. Kejam sekali aku. Dia kata semoga aku bahagia.. setelah itu kami dah tak saling jumpa.
Lepas akad nikah, sah lah aku sebagai suami Ara. Happynye aku Tuhan je yng tau.. di rumah.. dia biasa saja, cool je.. Sepatah aku tanya, setengah patah dia jawab. Kalu aku tak buka mulut, memang tak berbunyilah rumah kita..

Ara tidak begitu pendiam. Kadang2 dia bersuara jga.. Tapi bagi aku yang jenis suka banyak bayak omong ni, Ara bukan jenis yang boleh bawak borak sangat. Bila aku cakap bicara sesuatu, dia seperti kabur... Macam tak supportive sangat. tpi lama2  aku kok merasa.. oh boringnya..  Yang dia tunjukan hanya snyumnya saja.. sedih

aku ni  perokok. Tapi bini aku pula memang seperti fobia sekali dengan asap rokok. Bau nafas aku yang bersisa rokok pun, dia mesti batok.. tak bau rokok pon dia dah selalu batok. Uhuk3 gitu.. karna sayang bini, makin lama makin kurang aku merokok..  kalu ingin aku merokok dikantor saja.

Bini aku kerja di hospital, bagian obat-obatan.. Aku tak suka bau ubat, mesti pening kelapa.. setiap hari aku antar dia, jemput lagi dia dihosspital. ketika waktu aku jemput, memang lah baju dia bau obat sangat. So aku akan selalu buka jendela mobil, sangat tidak nyaman..

Ada satu hari tu, masa hujan lebat. , aku dah pening-pening lalat sekali.. Bau ubat.. Dengan konsentarsi yang sedikit, kami kecelakaan! kami tabrak orang didepan. di hospital, doktor kata bini aku keguguran akibat musibah tu. Hah??

Rupanya dia mengandung dua bulan.. Ara sendiri pun tak tahu.. Ya Allah!!

Lepas kejadian tu aku terus suruh Ara berhnti kerja. di rumah sja.. Aku dah korbankan rokok aku, so dia harus korbankan pekerjaan dia. Aku dah tak tahan bau ubat!! Aku seorang saja bekerje dah cukup untuk biaya hidup kami!

Dekat setahun kami kawin, Ika tiba2 datang, dia kata masih sayang dengan aku, akan aku ambil dia jadi bini no. 2.. Dia sanggup..

Alamak ni dah bgtu menbingungkan.. Padahal aku baru sje kawin. Mungkin Ika yakin yang kami sangat serasi dan saling memahami, so dia berani propose dngn aku. kmudian aku teros terang sje lah, aku cakap ke dia, And banyak beda yang kami  tak de persamaan. Ara memang tak banyak berbicara. Kalu aku coba buat lawakan, dia sperti tak tangkap sje. Sedih btol..  Kalu jumpa tmn2 aku dia diam saja. Dah  hari-hari dia suka masak msakan yang sama.. Jarang lah dapat makan yang lain lain. Kcuali makan luar. Itu pun dia akan order makanan sama sje.. Haha macam tu lah bini aku.. Lucu lak..

Tapi kami masih cuba memahami hati masing2.. Aku cuba biasakan diri dengan bau ubat2 di baju2 Ara dulu, cuba brenti merokok waktu awal2 kawin dulu.. Ara pun dah tak kerja, dah cuba belajar msakn lain.. Aku ksih tau Ika, rumah tangga kami bahagia. Aku tak bisa menduakan dia.. Aku memang sayangkan dia. Ika terpaksa terima keputusan tu. Itu memang terakhir kami bjumpa.

Kini, kami dapat rezeki sorang anak, dah besar, dekat 4 tahon la.. tp dah pandai mengaji sdkit2. Semua berkat ketekunan  bini aku. pljran agama, mengaji dia mmg bagus. Anak aku Hafiz, memang dia train elok2 ngaji alQuran.. Alhamdulillah, semoga esok2 dia jadik anak yang soleh. Bagi aku itu la investment yang sangat2 menguntungkan!

Tapi sebenarnya dalam tempo itu, kami tak seperti pasangan yang lain,. Makin hari aku makin bosan dengan rumah tangga kami. Ara memang suka menyepi, jarang bicara panjang2. Aku pula suka keluar  dngan kawan2. Makin lama makin jarang aku duduk rumah. setelah malam baru balik, bini dah tidor. Esoknya pagi2 aku dah  prgi kerja.. Dalam tempo tu juga, aku sebenarnya asyik keluar dengan seorang tmn krja aku. Nama dia Lisa. orng baru di ofis aku.. Berbekalkan muka yang agak lumayan inii, dia macam terpikat  lah dgn aku. So dialah yang slalu aku ajak kluar malam, teman aku jln2, kadang2 sampai pagi!

Aku sedar aku seolah2 mempergunakan dia untuk hiburkan hati aku.. Teringin nak kawin dngan dia, takut kecik hati si Ara pula.. Dengan Lisa lah tempat aku luapkan perasaan, kadang2 aku mrah2,  stlah itu minta maaf, dia kata tak pal.. Tapi aku memang terhibur bila dkt dngan Lisa. Bini aku dirumah, dengan anak aku jarang sangat aku luangkan wktu..

Ara sadar akan perubahan aku dari hari ke hari. Dia mula sadar aku ada prempuan lain. Satu hari dia blg, dia izinkan kalu aku mau awin lagi, tapi mesti dengan wanita yang baik, sebab dia tak mahu pelajaran Hafiz terganggu. Aku pelik, apa kaitannya??

Dan aku terfikir,apa Lisa itu wanita yang baik? Pakaian hari2nya ketat, make up di muka 2 inci macam tak bleh kena air, tak ambil air sembayang kah?tak sembayang kah? apa cuti sepanjang tahon?!

So aku tahan dulu keinginan kawin dngan Lisa. Terfikir lepas kawin boleh nasihat sikit2, tapi time bencinta pon asyik lawan ape aku cakap. So sad!..

Ketika perkahwinan aku dngan Ara mencpah 4 tahun, rumahtangga kami ditimpa cobaan yang maha besar. Ara mulai jatoh sakit, batuk dia makin buruk, akhirnya masuk hospital. Dan saat itulah baru aku diberitahu, Ara mengidap penyakit kanker tenggorokan. Ya Allah!!

Doktor ksih tau, Ara dah lama sbenarnya kena kanker tu, penyakit yang akan buat dia slalu batuk, dan trpaksa menahan sakit bila berbicara! Aku rasa bagai kena tusuk dengan anak panah yang tumpul bila dengar hal tu!! Pantas lah Ara jarang sangat bicara. Kenapa dia tak kash tau aku??

Doc tu cakap lagi, penyakit tu makin lama makin buruk, dan berpengaruh ke jantung. Sebab pernafasan dia selalu kurang dari sepatutnya. So jantung jadi lemah.. So itulah yang menyebabkan Ara jatuh sakit. Jantung dia skarang makin rusak akibat kanker tu.

Jadi bagiman dia bisa ajar anak aku mengaji? Doktor tu blg, memang ada ubat utk diminum sebagai pelicin dalam tenggorokn. Tapi hanya untuk mngurangi rasa sakit, dan ia bertahan sebntar je.. Tapi Ara tak boleh selalu minum sebab ubat tu sangat mahal!!

Aku buntu..

Masa itul ah baru aku terfikir, kami tak pernah saling berbagi, tak penah bicara.. Mgkin itu hikmah dia.. Tapi aku tak sadar selama ni.. Aku asyik tinggalkan dia, bergembira dengan prmpuan lain.. Dia pula sanggup tanggung derita setiap kali perlu menjawab pertanyaan aku. Dan tak pernah luarkan pderitaannya ke aku..

Jantung Ara dah lemah sangat, doktor blg mungkin Ara tak dapat bertahan lama.. Aku menangis depan doktor itu puas2, wlapun doktor prmpuan. Aku dh tak prduli. Aku menyesal dgn cara aku melayani Ara selama ni.

Dia dah bagi aku macam2, jaga makan minum, pakaian aku, ajar anak kami mengaji, memang tak penah mlawan apa aku blg, apa aku suruh..

Aku suruh dia benti kerja dulu, dia ikut. Walaupon di rumah dia tetap baca buku ttg ubat-ubatan! Dia minat sangat dengan pekerjaan dia.. Maafkan abang Ara..

aku balik rumah mau mandi sbntar, aku sempat tengok kembali kenangan2 kami.. Aku lht2, aku tmukan kotak seserahan wktu kami kawin dulu. Ada satu kotak jam, jam yang aku pakai sekarang.. Aku terkejut ada sehelai kertas dalam tu. Mula2 ingat kertas lipat2, tapi rupanya sepucuk surat!

1 July 2007,

Buat suami yang baru kupunya,

Terima kasih karena menawarkan cintamu,
Yang ku tunggu-tunggu sejak kita mula bertemu dulu,
Ku juga benar-benar cinta padamu,
Dan kumenangis waktu dirimu melamarku

Buat suamiku yang baru kupunya,

dari luar mungkin aku nampak sempurna,
dari luar mungkin penuh pesona,
Tapi diriku bukanlah sesempurna yang abang sangka,
Karena suaraku bukan kepunyaan kita

Buat suamiku yang baru kupunya,

Andai abang ingin melihat Ara ketawa,
Ara hanya mampu tersenyum pada abang,
Andai abang mau Ara berjenaka,
Mungkin Ara kan menangis dibahu abang,

Kerana Ara tak mampu berbica,
Seperti orang lain berbicara,
Kerana Ara tak mampu ketawa,
Seperti orang lain ketawa

Jika membaca surat ini akan meleburkan cinta abang,
Ara pasrah dan relakan abang menjauhi,
Jika membaca surat ini Ara tetap dihati abang,
Ara sujud sejuta syukur pada Ilahi..

salam sayang,
Isteri yang menyanjungmu.

*Ara selitkan surat ini dalam kotak jam abang, semoga abang mudah terlihat surat ini..


Berderai lagi airmata jantan aku. Kenapa aku tak terbaca surat ni 4 tahun dulu? Kenapa aku tak tahu penderitaan Ara awal2 dulu? Kenapa baru sekarang?

4 tahun usia perkahwinan kami, Ara beri aku segala2nya.. dan paling penting dia bagi seorang anak yang lucu dan bijak. Tapi apa yang pernah aku beri pada Ara?

Mulai saat tu aku jaga Ara sepenuh hati. Hari-hari memang kerja pulang balik hospital. Masuk kntor pun hnya sbntar. Anak aku kasih kakak Ara yang jaga. Masa tu aku dah bingung. Sangat tak terurus. Baru aku sadar pentingnya Ara dalam hidup aku.

Dalam keadaan Ara yang agak lemah, aku minta izin doktor untuk bawa dia liburan. Aku mau temani dia puas2. Aku mau bahagiakan dia dalam sisa2 hayat dia. Biar dia terlupa akan derita dia. Saat itu dia menangis di bahu aku. Sejak dia sakit kami hanya berbalas tulisan di kertas.. dan kertas2 tu aku kan simpan sampai jika...

Dia tulis dia tak menyesal kawin dengan aku. Dia tulis sangat bahagia hidup dengan aku. Siap cuba lukis gambar orang senyum.. haha.. Ya Allah hari2 itu kami sangat bahagia. Namun Ara dah makin lemah. Aku dah tak mampu lhat dia mnderita. Setiap kali dia mau tarik nafas, sangatlah azab pada aku melihatnya.

“Ya Allah, jika Kau masih panjangkan hayat isteriku, Kau berilah aku separuh kesengsaraannya, biar kurang kesensaraannya Ya Allah.. Tapi jika hanya kematian yang dapat mematikan sengsara isteriku, aku redha Ya Allah..”

Aku x tahu apa lagi boleh aku buat.. Aku bacakan Yaasin ditelinganya berulang-ulang, biarkan anak kami dipangkuan memeluk-meluk ibunya..

Akhirnya Tuhan menjemputnya kembali. Aku pasrah. Kesedihanku terubat bila kulihat dia pergi dengan tenang. Sempat kuajarkan Syahadah.. dan dahinya berpeluh jernih. Lalu kukucup buat kali terakhir..

Kini, hmpir 5 tahun prkawinan kami, tinggal aku dengan Hafiz, dengan helaian2 tulisan terakhir Ara..

(T.T)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar